Ystävänpäivän herkullisesta somistuksesta ei ehditykään nauttia kuin muutama viikko, kun tuli taas aika päivittää ikkuna. Somistuksien vaihto menee aika sujuvasti kalenterin ja eri pyhien mukaan; tammikuussa season sale, sitten ystävänpäivä, uusi mallisto, pääsiäinen, äitienpäivä, kesä, syksyn uusi mallisto, isänpäivä ja joulu. Ikkunasomituksen vaihto on siis helppo ajoittaa, mutta teemaa ei aina ole niin helppo keksiä.
Tämän kertainen ikkuna päätettiin teemoittaa tulevaan naistenpäivään. Halusin #girlboss ja Yes I can! -meininkiä, mutta näiden voimaannuttavien ajatusten ilmaiseminen kuvalla tuntui hieman haastavalta. Tai no, oikeasti pää löi ihan tyhjää. Olin varautunut jo tammikuussa toteuttamaan ikkunan, mutta oikeasti muutaman viikon vain odottelin ihmettä ja loistavaa ideaa. Välillähän inspiraatio vain tulee, eikö?
Noh, ideaa ei tullut joten piti ihan oikeasti lähteä työstämään toimivaa juttua. Kahlasin läpi Pinterestin ja kaikki keksimäni hakusanayhdistelmät, mutta mikään idea ei vain kolahtanut. Lopulta piti vaihtaa taktiikka ja ajatella vaihteeksi asiakasta. Kenelle ikkunani on? Voimakkaille naisille. Selvä. Lähestyin somistuksen aihetta ajattelemalla, mitä se voimakas nainen, jota ikkunani puhuttelee, tekee? Mitä fiiliksiä tämä nainen herättää? Se nainen uskaltaa värittää rajojen ulkopuolelta.
Ja siinähän se idea olikin, Rosie the Riveter -väritystehtävä ja jättimäisiä värikyniä.
Tunnustan koko ideoinnin ajan aina toteutuksen viime metreille asti pelänneeni ideaa. Olenko hullu, kun päätän laittaa Esplanadin arvokiinteistön ikkunaan kasan 90 cm värikyniä?! Välillä teen asioita päätetty mikä päätetty -mentaliteetilla joten kun kerran idean ääneen sanoin, niin ei sitä enää takaisinkaan vedetty. Make it work, sillä motolla työstin ikkunan elementit ja lopulta kasasimme sen. En ole ikinä ollut yhtä helpottunut kuin sillä hetkellä, kun näin somistuksen valmiina ja myymäläpäällikkö totesin sen olevankin aika hyvä. Huh! Mutta hei, siitähän tulikin aika hyvä, parempi kuin osasin kuvitella. Välillä kannattaa luottaa vaan omaan visioonsa.
Ikkunasomistuksenhan tärkein tehtävä on myydä tuotteita ja saada ihmiset sisään myymälään, ei levittää feminististä sanomaa. Minulle on kuitenkin tärkeää, että ikkunassa on se joku juttu. Haluan tehdä somistuksia, jotka ovat oivaltavia, värikkäitä tai hauskoja, kunhan siinä on joku juju. Se jokin voi olla vaikka se, että somistus näyttää ensimmäisellä vilkaisulla naivistiselta ja söpöltä hömpältä, mutta kun sitä pysähtyy tarkastelemaan, avautuu siinä uusia merkityksiä jolloin somistuksesta tulee paljon enemmän kuin kasa tuotteita ikkunassa; voimaannuttava ajatus päivään.
Nyt olisikin kiva kuulla, puhutteliko tämä somistus sinua?
Translation:
Dare to color outside the lines! Our new window display for International Women’s day.
#girlboss
Vastaa