Edellisessä postauksessa lupasin tänään jakaa vähän kuvankäsittelyvinkkejä. Ottaessani tavallisia sisustuskuvia, en käsittele niitä juuri nimeksikään. Ruoka- ja flatlay-kuvia taas käsittelen hieman enemmän. Jos flatlay-aiheen aikasempi postaus 8 vinkkiä kauniisiin flatlay-kuviin on jäänyt lukematta, niin suosittelen lukaisemaan senkin läpi.
Innostuin kesällä ottamaan näitä asetelmakuvia, kun yritin opetella paremmaksi tummempien kuvien otossa. Samalla tykästyin myös tähän kuvakäsittelytapaan, jota lähes jossain muodossa sovellan nykyisin aina ruoka- ja flatlay-kuvissani. Esittelenkin nyt kikkani käyttäen esimerkkinä tätä postauksen alussa olevaa kuvaa. Ohjeet ovat kirjoitettu siitä näkökulmasta, että kuvankäsittely on jo tuttua. Jos joku kohta ei aukea tai tulee kysyttävää, laita ihmeessä viestiä!
Ensimmäiseksi kuvankäsittely lähtee tietenkin kuvasta, jossa on hyvä valo ja sommitelma. Vinkit näihin löytyvät tuosta aikasemmin linkkaamastani tekstistä. Itse kuvaan aina RAW-kuvaa luonnonvalossa.
Alkuperäinen kuva
Tässä on alkuperäinen kuva sellaisena, kun se tuli kamerasta koneelle. Raw-formaatista johtuen kuvan sävyt ovat latteat, joten kuva täytyykin ”kypsyttää” valmiiksi esimerkiksi Photoshopilla tai Lightroomilla. Itse suosin Photoshoppia siihen tottuneena, mutta sama homma onnistuu loistavasti myös Lightroomissa.
Tässä kuvassa näkee myös todellisuuden kuvan takana. Kuvasin tämän asetelman vähän liian pienen puupalan päällä meidän takapihan terassilla. Vieressä on kaikki rompe, jota en kuvaan halunnut mukaan. Lisäksi vieressä vasemmalla näkyy kulma koirien luusta.
Camera Raw:lla kypsytetty kuva
Kun RAW-muotoisen kuvan avaa Photoshoppiin, aukeaa se ensin Camera Raw -ikkunaan. Tässä ikkunassa säädän kuvan valotusta, tummennan/valotan varjoja, lisään eloa ja vähennän kylläisyyttä. Parhaan tuloksen saa kokeilemalla ja liuttamalla säätöjä eri suuntiin. Kuvan tarkat säädöt pääset kurkkamaan tästä.
Tässä vähän käsitellyssä kuvassa sävyt ja konstrastit ovat jo aavistuksen paremmat kuin alkuperäisessä. Mikäli tämä olisi ihan vain sisustuskuva, en todennäköisesti käsittelisi kuvaa enempää vaan tallentaisin sen someen sopivassa muodossa.
Rajattu kuva, jossa on suoritettu linssikorjaus
Seuraavaksi linssikorjasin kuvan. Linssikorjauksen suoritan kuviin, jotka olen joutunut ottamaan perusobjetiivin laajakuva-zoomilla (eli polttoväli alle 40mm). Tämä toiminto ei ole välttämätön, mutta joissain tapauksissa siitä on etua kuvalle. Esimerkiksi laajakulmalla otetuissa sisustuskuvissa vääntyvät seinät saa korjattua tällä. Lightroomissa toiminto löytyy sivupalkista, Photoshopissa linssikorjaus löytyy suodin-valikon alta.
Linssikorjauksen jälkeen rajasin kuvan neliöksi. Nämä kuvat rajaan aina neliöiksi, mutta muissa kuvissa suosin 4:5 kuvasuhdetta.
Sävy/kylläisyys-toiminnolla luotu peitto ja vähennettynä se n. 30%:iin.
Kuviini haluan tunnelmallista sävyä, ja se onnistuu taittamalla varjoja hieman sinivihreään. Sinivihreä sävy myös hillitsee taustalla olevan puun luonnollista punaisuutta. Varjojen sävyn muuttaminen onnistuu seuraavasti:
Valitsen Sävy/kylläisyys-toiminnon ja täppään siitä päälle väritä-täpän. Tämän jälkeen liu’utan sävy- eli hue-sliderin noin väriarvon 160 kohdalle (parhaan sävyn löytää kokeilemalla, toimintoikkunasta voi kurkata kuvan täältä). Kuvaan tulee päälle ikään kuin sinivihreä kalvo.
Epäluonnollisen näköinen kalvo saadaan sulautumaan kuvan sävyihin tuplaklikkaamalla tasoa eli layeria, joilloin aukeaa tason tyyli-ikkuna (kuva täällä). Alimmaisena säätönä ikkunassa on alla oleva taso -palkki, jonka oikean puoleisesta sliderista otan kiinni ctrl+alt pohjassa ja liu’utan sen palkin lähes toiseen reunaan. Slider puolittuu ja sinivihreä sävy jää vain kuvan varjoihin kadoten kuvan kirkkaimmista kohdista.
Tämän jälkeen säädän tason täytön n. 30%:iin.
Käyrät-toiminnolla tummenetut varjot ja niiden peitto noin 20%:ssa.
Seuraavaksi lisään kuvaan tummuutta ja kontrastia käyrät eli curves-toiminnolla. Käyrän säädön vedän aivan alas, jolloin kuvasta tulee todella tumma. Tämän jälkeen suoritan käyrät-tasolle saman kuin edelliselle sävy-tasolle, eli tason tyyli-ikkunassa poistan tummuuden kuvan kirkkaimmista kohdista. Tämän jälkeen valitsen tason täytöksi n. 20%.
Lähes valmis kuva.
Tässä vaiheessa kuvassa on siis kaksi filtteriä, sinivihreä sävy sekä tummat varjot. Hion kuvan loppuun testailemalla näiden kahden sopivia yhdistelmiä muuttamalla tasojen täyttömäärää. Saatan myös ”kumittaa” jotain tasoa pois tasomaskin avulla, tässä kuvassa jätin tumman filtterin pois kahvikupista ja kekseistä
Kun kuva on mielestäni valmis, terävöitän ja tallennan haluamaani muotoon. Simple as that!
Tämä on helppo ja aika nopea tapa saada kuviin vähän tunnelmaa – kun säädöt tulevat tutuiksi tekee peruskäsittelyn kymmenessä minuutissa. Kivaa loppuviikkoa kaikille!
___
Translation:
How I edit my moody flatlay photos.
S - beauty of life
Täällä harjotellaan kovasti photarin käyttöä ja innoissani odotan Ligthroom-kurssia, jonne olen joulukuun alussa menossa 😉
Essi - St. Black
Oi, joku kurssi olisikin kiva ihan näin itseoppineellekin! Kerro sitten oliko hyvä 🙂
Sirpa // Designed By Sm
Oon niin vannoutunu lightroomin käyttäjä, että ihan vaihtelun vuoksi pitäis siirtyä photariin, eipähän kangistuis kaavoihin!
Essi - St. Black
Mul on just toistepäin 😂